فرهنگ و هنر

مواد ضد عفونی کننده

يكشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۶:۳۳ ق.ظ

مواد ضد عفونی کننده 
دیدکلی
ضدعفونی کنندها دستهای از مواد شیمیایی هستند که با اثر بر باکتریها ، ویروسها ، قارچها ، اسپور باکتریها و سایر اورگانیسمها ، آنها را از بین میبرند و یا از رشد آنها جلوگیری میکنند. مواد ضدعفونی کننده ای را که برای سطح پوست و بدن و در بافتهای زنده استفاده میشوند، گندزدا (Antiseptic) مینامیم.

مواد ضدعفونی کننده ابزار ، وسایل ، لباسها ، کاشیها ، وان حمام ، دستشویی و حمام را ضد عفونی کننده (Disinfection) مینامند. استفاده از ضدعفونی کنندهها برای تامین سلامتی بسیار ضروری است و از عوامل مهم پیشگیری از بیماریها بخصوص ، بیماریهای مسری میباشد.


مواد ضدعفونی کننده و گندزدا     

نکات قابل توجه در استفاده از ضدعفونی کنندهها
·    ضدعفونی کنندهها و گندزداها تنها برای استعمال خارجی است و از ورود آنها به دهان ، چشم ، گوش و دستگاه تنفسی جدا باید جلوگیری کرد.
·    عوامل بیاثر کننده ضدعفونی کنندهها را باید شناخت و از تماس آنها با هم جلوگیری کرد. مثلا تیکشیدن و تمیز کردن با ابر و اسفنج ، باعث بیاثر کردن مواد ضدعفونی کننده میشود. علت این امر را این گونه میتوان بیان کرد که چوب ، کتان ، پارچه ، لاستیکها و پلاستیکها ، سبب خنثی و بیاثر کردن فنلها و ساولن میشوند.
·    مواد ضدعفونی کننده را نباید با هم استفاده کرد. مثلا صابون ، ساولن را بیاثر میکند.
·    مواد ضدعفونی کننده را باید در مقادیر کم استفاده کرد.
·    اثر میکرب کشی هر گندزدایی با آب داغ بیشتر میشود. (با آب ژاول و ید ، این کار را نکنید.)


ضدعفونی کنندههای متداول


آب ژاول
ماده اصلی موجود در آب ژاول ، هیپوکلریت سدیم است و ترکیبی فوقالعاده قوی است که درصد خیلی کم از آن (5 درصد) را در آب حل میکنند و با نامهای مختلف تحت عنوان سفید کننده به بازار عرضه میکنند و برای ضدعفونی لگن و وان حمام ، لباسها ، دیوارهای حمام ، توالت و آشپزخانه مناسب است و نیز در ضدعفونی آزمایشگاههایی که در معرض ویروس هپاتیت قرار دارند (بخش همودیالیز) ، استفاده میشود.

محلول هیپوکلریت یا آب ژاول ، تمام میکروبها اعم از قارچ ، ویروس و باکتری را نابود میکند. آب ژاول را باید در ظروف مات و سربسته نگهداری کرد و از بکار بردن آن به همراه جوهر نمک باید جدا خودداری کرد.     

ساولن
ساولن در ضدعفونی سریع ابزارها و وسایل پزشکی و جراحی و همچنین شستشوی دست جراح و تمیز کردن زخمها کاربرد دارد. همچنین محلول یک درصد آن برای ضدعفونی زخمها و شستن پوست دست و بدن بسیار مناسب است. این ماده باکتری کش قوی است، ولی بر ویروسها اثری ندارد. از تماس ساولن با چشم و گوش باید جلوگیری کرد.

ورود آن در گوش باعث کر شدن میشود. ساولن باید به دور از نور و در ظرفهای کدر نگهداری شود. درب ظروف محتوی ساولن نباید چوب پنبهای و پلاستیکی باشد. زیرا این مواد ، ساولن را خراب میکنند. ساولن توسط صابون شسته و بیاثر میشود.


فرمالدئید
فرمالدئید ، میکروب کشی قوی است و تمام انواع میکروبها را نابود میکند. غلظت یک درصد آن ، ضد میکروب سل است. از این ماده برای ضدعفونی اماکن و وسایل ، ابزار جراحی ، دستگاه دیالیز و آندوسکوپی استفاده می شود. فرمالدئید برای ضدعفونی کردن مکانهایی که میکروبهای تبزا ، میکروب عامل سوزش طحال ، میکروب سل و میکروب عامل خونریزیهای شدید آلوده شده باشند، بسیار مناسب است.

برای این منظور میتوان نیم لیتر از این محلول را در ظرفی روی اجاق قرارداد تا بخارهای حاصل از آن ، اتاق را ضدعفونی کند. توجه کنید که بخارات آن سمی است و نباید در معرض آن قرار گرفت. از فرمالدئید میتوان برای ضدعفونی کردن زخم و پوست استفاده کرد. چون سمّی و فرار است.   

فنل
فنل در غلظت دو درصد ، اکثر میکروبها را از بین میبرد. در بیمارستانها برای ضدعفونی سطوح و ظروف آزمایشگاهی استفاده میشود و نیز در صابونها و شامپوها به عنوان ماده محافظ بکار میرود. فنل یک ضدعفونی کننده مناسب برای مدفوع است، لذا از محلول 50 درصد آن در برخی از صابونهای دستشویی نیز استفاده میشود. فنل برای انسان سمی است.
کلر
کلر ، عنصری است که در ساختمان بسیاری از رنگ برها و سفیدکنندهها و ضدعفونی کنندهها بکار می رود. کلر ، در مورد هر سه دستـﮥ میکروبها ( قارچ ، باکتری و ویروس ) فعال است. کلر برای ضدعفونی آب استخر و آب آشامیدنی استفاده می شود و همچنین از پرکلرین ، برای ضد عفونی سبزیها و میوهجات استفاده میشود.

 


برچسب‌ها: مواد ضد عفونی کننده ​​​​​​​, آب ژاول, ساولن, فرمالدئید, فنل
 
تاریخ : شنبه بیستم اردیبهشت ۱۳۹۹ | 23:17 | نویسنده : هادی کسائی | نظر بدهید


سرب و مسمومیت ناشی از آن


1. مقدمه
2. اقدامات انجام گرفته جهت کاهش سرب
3. علائم شایع مسمومیت با سرب
1.3. مسمویت خفیف
2.3. مسمومیت های حاد و شدید
4. منابع سرب
5. پیشگیری
6. اندازه گیری و تشخیص
7. درمان و رژیم غذایی

1. مقدمه

سرب عنصری سنگین، سمی و چکش‌خوار است به رنگ خاکستری کدر که در جدول تناوبی عناصر با نشان Pb و عدد اتمی ۸۲ نمایان می‌شود. هنگامی که تازه تراشیده شده سفید مایل به آبی است اما در معرض هوا به رنگ خاکستری تیره تبدیل می‌شود. سرب سنگین‌ترین عنصر پایدار است و امروزه به عنوان یکی از پرمصرف ترین فلزات در صنایع مختلف و همچنین به عنوان یک سم بالقوه مطرح می باشد که شیوع آلودگی با آن در جوامع بالا بوده ولیکن درصد شیوع این آلودگی در میان افراد جامعه نامشخص است. منابع اصلی آلوده به سرب شامل آلودگی محیط، آلودگی آب‌ها، آلودگی هوا، غبار یا بخارهای حاوی سرب، غذا حاوی سرب، لوازم آرایشی در معرض آلودگی فلزات سنگین مانند سرب و جیوه، رنگ ها و محیط کار والدین می باشند. اخیرا سازمان جهانی بهداشت، مسمومیت با سرب و خطرات ناشی از آن را مورد توجه قرار داده است. سرب انتشار هموژن و یکنواخت در بدن ندارد و تنها 1% از سرب در خون ذخیره می گردد و 99% بقیه در بافت های کلسیفیه و اسکلتی ذخیره می گردند ( البته میزان ذخیره استخوانی سرب در کودکان 70% می باشد) سرب توسط گلبول های قرمز به بافت نرم توزیع می گردد، به همین علت ریه، کبد، کلیه و طحال دارای غلظت بالایی از این عنصر هستند و منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت بدن و بروز صدمات بیشماری به اندامهای مختلف بدن مانند سیستم عصبی، گوارش، خون، قلبی عروقی و کلیوی خواهد گردید. سرب غیرآلی از طریق تنفسی و گوارشی جذب می گردد که در حقیقت مهمترین راه مواجهه شغلی تنفسی و مهمترین راه مواجهه غیرشغلی گوارشی می باشد. سرب ذخیره نشده در بدن عمدتا از راه ترشح در ادرار و صفرا از بدن دفع می شود. تنفس نیز به عنوان عامل اصلی دفع سرب آلی می باشد. دفع سرب از بدن با سرعت پایینی صورت می گیرد و به همین دلیل می تواند در بدن به ویژه در استخوان ها تجمع می یابد. نیمه عمر سربی که به استخوان ها متصل می شود حتی20-30 سال نیز می تواند باشد.

 سرب و مسمومیت ناشی از آن

2. اقدامات انجام گرفته جهت کاهش سرب

اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا، برنامه ریزی‌های دقیق و اقدامات لازم را جهت کاهش این عنصر اینجام داده اند. به عنوان مثال غیر از چند کشور معدود از جمله کره شمالی و الجزایر، اکثر کشورها سرب را از بنزین حذف کرده اند. برخی کشورها در زمینه کنترل این عنصر پیشرو بوده اند. به عنوان مثال در کانادا استفاده از سرب در لوله های آب تا سال 1957 و لحیم کاری تا 1986 مجاز بوده است. در استرالیا کنترل جدی سرب در محیط کار از سال 1994 شروع شده است. در امریکا حذف سرب از بنزین از سال 1976 و کاهش درصد سرب در رنگ از سال 1950 شروع گردید و در سال 1978 استفاده از سرب در رنگ سازی ممنوع شد. در کشور چین نیز حذف سرب از سال 2000 آغاز گردیده است. در ایران تاکنون اقدامات صورت گرفته، تلاش جهت حذف سرب از بنزین و صنعت رنگ سازی را می توان اشاره نمود.

 

3. علائم شایع مسمومیت با سرب

1.3. مسمومیت خفیف

اختلال در تمرکز؛ در سلول های عصبی سرب جانشین کلسیم به عنوان پیامبر ثانویه نرون ها شده و کانال های کلسیم وابسته به ولتاژ را بلوکه کرده و جریان کلسیم و آزادسازی نروترنسمیترها را متوقف می کند. این عمل منجر به مهار انتقال سیناپس می‌شود. بعلاوه نشان داده شده است که اختلال در آزاد سازی نوروترنسمیتر از طریق پیوند سرب با پروتئین کینازC امکان پذیر است.
سردرد، استفراغ، کاهش وزن
ناراحتی در ناحی شکم
لرزش و اختلال در خواب
رنگ پریدگی، خواب آلودگی، خستگی مزمن و کاهش بازده کاری افراد
باعث ایجاد کم خونی با کاهش هموگلوبین، ناراحتی گوارشی، اختلال در عملکرد کلیه، انقباض ماهیچه های صاف و ایجاد فشار خون بالا توسط افزایش سطوح داخل سلولی کلسیم در مویرگ مغزی، نرون ها، هپاسوتیت ها و سرخرگ ها و تولد نوزاد نارس.
اختلال عملکرد تیرویید. به طور کلی انباشتگی سرب در بدن روی بیشتر غدد درون ریز اثرگذار است. مطالعات تایید می­کنند که افرادی که به میزان زیاد در معرض سرب هستند، در هورمون­های هیپوفیز، تیروئید و بیضه تغییراتی را نشان می­دهند. بعضی از داده ها پیشنهاد می­کنند که تغییر در هورمون­های تیروئید و بیضه نتیجه و پیامد ثانویه­ی اثر سرب بر هیپوفیز است. ظاهرا بیشترین اثر سرب روی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز بوده و باعث کندی پاسخ TSH،GH و FSH/LH به اثر تحریکی هورمون­های TRH،GHRH و GnRH میگردد. تماس شغلی با سرب روی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تیروئید اثر دارد.
علایم روانی ناشی از مسمومیت با سرب شامل افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری و افزایش پرخاشگری
مواجهه مادر در دوران بارداری و میزان سرب موجود در خون مادر با تاثیرات مخرب بر جنین ارتباط مستقیم دارد و می تواند باعث اختلال یادگیری، تاخیر در رشد، کاهش اشتها، کاهش وزن و کاهش شنوایی و هوش کودک گردد.
تماس طولانی مدت با سرب ممکن است منجر به نارسایی مزمن کلیه، آرتریت ناشی از نقرس و تشکیل یک خط سربی (آبی تیره) بر روی بافت لثه گردد.
در موارد آسیب مغزی، اختلالات دائمی(عقب ماندگی ذهنی، اختلالات تشنجی، کوری، ضعف عضلانی) ممکن است بروز کند.همچنین می تواند منجر به مشکلاتی از قبیل اغما، مرگ و یا فشار خون بالا شود.
سرب، غلظت ترکیب1 و 25 در هیدروکسی ویتامینD را در استخوان تغییر می دهد و باعث تغییر در هموستازی کلسیم و عملکرد سلول های استخوانی می شود.
اختلالات سیستم تولید مثلی مانند نازایی در مردان، سقط خود به خودی، گزارش شده است.
2.3. مسمومیت های حاد و شدید

حساس طعم و بوی فلز در دهان
ضعف یا فلج عضلانی
یبوست
سفتی جداره شکم
کرامپ های حاد
·انسفالوپاتی به دلیل بالا رفتن مقادیر سرب در بدن (که در کودکان شایع تر است)
تشنج و نقص دستگاه عصبی
مسمومیت مغز
بروز عقب ماندگی ذهنی در کودکان. سرب می تواند از طریق جانشین شدن به جای کلسیم در فرایندهای وابسته به کلسیم از جمله یادگیری، حافظه، رشد و تمایز سلول های عصبی و عملکرد حرکتی، اختلال ایجاد کند. همچنین در ایجاد اختلالات یادگیری، هوش و حافظه، پیش فعالی، شناختی، مشکلات رفتاری، عاطفی، مهارت های حرکتی دوران کودکی، مهارت های خواندن و ریاضی و پرخاشگری نقش دارد.
از آنجائی که بیشترین ذخیره سرب در استخوانها می باشد بنابراین ممکن است علایم مسمومیت حاد با سرب مدت ها بعد از قطع مواجهه با سرب در اثر آزادسازی از ذخایر استخوانی تحت تاثیر استرس هایی مانند عفونت حاد و مزمن، اسیدوز بعد از جراحی، الکلیسم، شکستگی استخوان و مصرف داروها رخ دهد.

4. منابع سرب

سکونت یا رفت وآمد در خانه های قدیمی با رنگ دیوارهای حاوی سرب
خاک و غبار نزدیک صنایع سرب و غبار ناشی از لباس های کارگران صنایع سرب
سرب محلول در آب ناشی از لوله های سربی یا لوله های لحیم شده با سرب
ظروف سرامیکی دارای لعاب حاوی سرب به خصوص اگر غذاهای نوشیدنی های اسیدی در آنها نگهداری گردد.
غذاهای نگهداری شده در کیسه های دارای نوشته هایی با جوهر نوشته های حاوی سرب
خاک و غبار نزدیک صنایع مرتبط با سرب، نظیر ساخت ظروف سفالی لعاب دار، لحیم کاری با سرب، نقاش ساختمان، تولید گلوله های سربی، ساخت شیشه های رنگی، تعمیر اتومبیل یا کشتی
تماس شغلی با سرب در مشاغلی نظیر لوله کشی، لوله بُری، استخراج سرب، تعمیر اتومبیل، تولید شیشه، ساخت کشتی، صنایع چاپ، تولید پلاستیک، تصفیه و پالایش سرب، جوشکاری یا بُرش فولاد، ساختمان سازی، تولید محصولات لاستیکی، ایستگاه‌های گاز، تولید باتری، بازسازی پل و ...
کودکان بیشتر در معرض خطر قرار دارند زیرا سد خونی ـ مغزی تا قبل از 3 سالگی تکامل کافی پیدا نکرده و باعث می شود که مقادیر بیشتری سرب وارد دستگاه عصبی مرکزی گردد. اسباب بازی های حاوی سرب و رفتارهای شایع دوران کودکی نظیر دست بردن به دهان به طور مکرر و خوردن مکرر مواد غیرغذایی نظیر اسباب بازی، خطر ورود سرب از طریق دستگاه گوارش را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
جذب گوارشی سرب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. از طرف دیگر بانوان بسیار بیشتر از آقایان تحت تاثیر این عنصر قرار دارند.
مسـمومیت بـا سـرب در مصـرف کننـدگان مـواد مخـدر بر اثر افزودن سرب به هروئین، تریاک و آمفتامین ها به منظور افزایش وزن و سنگین تر شدن این فرآورده ها چه در مصـرف خـوراکی یـا وریدی توسط قاچاقچیان با مقاصد سودجویی ایجاد می شود. بدن انسان روزانه به سه میلی گرم سرب نیاز دارد، اما اگر یک معتاد بخواهد یک گرم تریاک مصرف کند، 500 میلی گرم (نیم گرم) سرب به بدنش وارد می شود که این موضوع بسیار خطرناک است، چون میزان سربی که وارد بدنش می شود 150 برابر بیشتر از حد معمولی می شود. در صورتی که تریاک و دیگر مواد مخدر سرب داشته باشد برای مادرانی که نوزاد شیرخواره دارند به مراتب بسیار خطرناک تر است تا حدی که اعلام شده برای این کودکان و نوزادان شش برابر خطرش بیشتر است.
5. پیشگیری

مشاوره و کسب اطلاعات در خصوص سبک زندگی و شناسایی اشیا و مواد سربی
اندازه گیری میزان سرب در خون کودکان بین سنین 9 الی 12 ماهه و اندازه گیری دوباره در 2 سالگی
·بررسی آزمایشگاهی اندازه سرب در خون اشخاصی که شغل های خطرزا دارند و یا در مناطق پر خطر زندگی میکنند
بررسی آزمایشگاهی اندازه سرب در خون تمام کودکان کمتر از 6 سال که مبتلا به آنمی ناشی از فقر آهن می باشند
بررسی آزمایشگاهی اندازه سرب در خون کودکانی با اختلالات یادگیری، اوتیسم، ADD، ADHD و رفتارهای تهاجمی
6. اندازه گیری و تشخیص

آزمون های تشخیصی شامل آزمایش های خون و ادرار برای اندازه گیری سطح سرب، عکس استخوان ها و شکم برای دیدن رسوبات احتمالی سرب در این نواحی باشد. متداول ترین تظاهر کلینیکی مسمومیت با سرب کولیت روده ای (اسپاسم روده کوچک) است و معمولا حالت توسعه یابنده داشته و همیشه با یبوست شدیدی همراه است. درد در اطراف و پائین ناف متمرکز می باشد. نشانه دیگر مسمومیت خاکستری رنگ شدن لثه ها است.

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری سرب موجود هستند. از میان روش‌های موجود روش، طیف‌سنجی جرمی پلاسمـای جفت شده القایی، بالاترین دقت تشخیص و در عین حال بالاترین میزان هزینه را نیز به خود اختصاص می‌دهد. پس از این روش، روش طیف‌ سنجی جذب اتمی کوره گرافیتی بهترین دقت تشخیص را دارد و می‌توان گفت این روش رایج‌ ترین روشی است که از آن برای تشخیص میزان سرب خون درآزمایشگاه‌ها استفاده می گردد. روش ولتامتری نوار آنودی نیز روش جدیدتری نسبت به دو روش قبلی است که از نظر دقت تشخیص در مرتبه پایین‌تری نسبت به آنها قرار می‌گیرد اما از نظر هزینه و سهولت استفاده بسیار بهتر از دو روش قبلی است. همچنین این روش قابلیت استفاده در محل مورد نظر را نیز دارد. مقایسه روش‌های مختلف نشان می‌دهد که متخصصین طب کار می‌توانند بسته به دقت تشخیص مورد نیاز‌، هزینه و امکانات موجود، روش خاصی را برای اندازه‌گیری سرب به کار گیرند‌.

سرب قابل عبور از جفت و انتشار آن در بافتهای جنین می باشد که بخصوص بعد از هفته 12 - 14 بارداری قابل تشخیص می باشد .

نیمه عمر سرب در استخوانها حدود 15 الی 25 سال می باشد در حالیکه نیمه عمر آن در خون حدود 36 روز می باشد . بنابراین اندازه گیری سرب خون در حقیقت نشانگر مواجهه اخیر با سرب می باشد. در افراد نرمال سطح خونی سرب کمتر از 10 میکروگرم در دسی لیتر می باشد. علایم کلینیکی مرتبط با سرب از سطوح 40 - 30 میکروگرم در دسی لیتر و بالاتر ظاهر می گردد و مسمومیت حاد با سرب غیر آلی معمولاً در سطوح بیشتر از 70 میکروگرم در دسی لیتر نمایان می گردد در مورد کودکان، سطوح خونی بالاتر از 10 میکروگرم در دسی لیتر را مرکز کنترل بیماریها (CDC) به عنوان مقادیر بالا درنظر گرفته است ولی در سطوح کمتر از 10 نیز احتمال ایجاد عوارض سرب امکان پذیر است. در مورد افرادی که ( مردان یا زنان ) متمایل به بچه دار شدن هستند توصیه به سطح سرب خونی کمتر از 30 میکروگرم در دسی لیتر می گردد .

سطح پرتوپورفیرین روی (ZPP) و یا پرتوپورفیرین آزاد اریتروسیت ها ( FEP ) در حقیقت بیانگر تاثیرات سرب بر آنزیم های فروشلاتاز اریتروسیت ها می باشد. به طوریکه سطح ZPP وFEP در سطح خونی سرب در محدوده 60 - 10 میکروگرم در دسی لیتر شروع به افزایش می نماید و برای چندین ماه بالا باقی می ماند . بنابراین در مدت های طولانی تری نسبت به سرب خون بالا باقی می ماند و در نتیجه افزایش طولانی مدت سطوح ZPP , FEP باعث می شود تا این اندکس ها نتوانند موجهات اخیر را از مواجهات قدیمی با سرب افتراق دهند. در صورتی که ترکیب سطح سرب خونی بالا به همراه سطح طبیعی ZPP یافت گردد به نفع مواجهات بسیار جدید با سرب می باشد به طوریکه هنوز زمان کافی جهت شروع تاثیرات سرب بر متابولیسم heme وجود نداشته است .

در صورتیکه مواجهات محیطی و شغلی با سرب بیشتر از 30 میکروگرم در هر متر مکعب هوا برای بیشتر از 30 روز در سال باشد اندازه گیری سطح سرب خون و zpp هر شش ماه توصیه می گردد در مورد افرادی که سطح سرب خون بالاتر از 40 میکروگرم در دسی لیتر دارند توصیه به تکرار آزمایش سطح سرب خون به صورت ماهیانه دارند تا در صورت افزایش بالای 50 میکروگرم در دسی لیتر بلافاصله جابجایی محل کار صورت پذیرد.

7. درمان و رژیم غذایی

ابتدا پزشک مربوطه باید آنقدر دقیق شرح حال بگیرد و معاینه کند تا تشخیص دهد که علت عارضه ایجاد شده، مسمومیت با سرب بوده است ولیکن درمان عبارت است از اجتناب از تماس بیشتر با سرب و برای برخی بیماران، درمان دارویی برای کمک به دفع سرب. همچنین مطالعات نشان می دهد کمبود کلسیم، آهن و روی خطر مسمومیت با سرب را افزایش می دهند. کمبود کلسیم هم خطر مسمومیت با سرب را افزایش می دهد و هم باعث می شود شدت علایم ناشی ار آن ببیشتر شود. فقر آهننیز باعث افزایش خطر مسمومیت با سرب می شود و علایم رفتاری و تاثیرات سرب بر سلول های خون را به ویژه در کودکان و زنان باردار، افزایش میدهد بنابراین توصیه می شود افرادی که در معرض هوای آلوده و سایر منابع آلودگی با سرب قرار دارند، جهت کاهش میزان جذب سرب و کاهش مسمومیت با آن غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر و لبنیات، غذاهای حاوی آهن مانند گوشت قرمز و اسفناج و مواد غذایی حاوی روی مانند ماهی، حبوبات، میوه و سبزیجات تاره، آجیل و غلات کامل به مقدار بیشتر مصرف کنند. از آنجا که سرب باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در سلول ها می شود، برای مقابله با آن مصرف آنتی اکسیدان ها بسیار مفید است. آنتی اکسیدان ها شامل ویتامینE ، ویتامینC ، ویتامینB6، بتاکاروتن، روی و سلنیوم هستند. این انتی اکسیدان ها در میوه ها و سبزیجات تازه مخصوصا گوجه فرنگی، آلبالو، انار و مرکبات، جوانه گندم، مغزها و غلات به مقدار زیاد موجود هستند. مصرف این مواد نیز به افراد در معرض خطر توصیه می شود.

درمان اصلی در این افراد استفاده از عوامل شلاته کننده دی مرکاپرول وCa Na-EDTA جهت کاهش سرب جذب شده می باشد. پنی سیلامین هم به عنوان شلاته کننده دهانی استفاده می شود، گرچه تاثیر آن مثلEDTA نیست.در بیماران با اختلالات کلیوی، چون سرب عمدتا به جای ادرار در صفرا دفع می شود، دی مرکاپرول توصیه می شود. در صورتیکهEDTAهمراه با دی مرکاپرول استفاده نشود،EDTAمی تواندسرب را از استخوان ها به بافت نرم منتقل کرده و سمیت حاد را شدید تر کند. در صورتیکه سطح خونی سرب در کودکان بیشتر از45 g/dlتنها عامل شلاته کننده دهانی مورد تائیدFDA می باشد.
 


برچسب‌ها: سرب و مسمومیت, سرب, مسمومیت
 
تاریخ : جمعه هجدهم خرداد ۱۳۹۷ | 17:17 | نویسنده : هادی کسائی | نظر بدهید

 

پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان نانولوله‌های کربنی را به تولید انبوه رساند.

تولید انبوه نانولوله‌های کربنی با استفاده از رنگ‌پاش

به نقل از ستاد نانو، این گروه از رنگ‌پاش برای تولید این نانوساختارها با قطر مختلف استفاده کردند. این روش جدید برای تولید انبوه نانولوله‌های کربنی پوشش‌دار نیز مناسب است.

«آناتولی ملنکو» می‌گوید: استفاده از رنگ‌پاش یک روش‌ جالب برای تولید انبوه نانوساختارها است. معمولا برای تولید نانوذرات از کاتالیست‌های نیکل استفاده می‌شود، ما در این پروژه از رنگ‌پاش برای اسپری کردن این نانوذرات روی زیرلایه استفاده کردیم؛ با این کار نانوذرات روی سطح زیرلایه پخش می‌شوند و در نهایت نانولوله‌ها روی این نانوذرات رشد می‌کنند. رنگ‌پاش موجب می‌شود تا ذرات کاتالیست به صورت یکنواخت روی سطح وسیعی از زیرلایه قرار بگیرند؛ مزیت دیگر این روش آن است که می‌توان در مدت زمان بسیار کوتاهی در دمای اتاق مساحت بالایی را پوشش‌دهی کرد.

بعد از پوشش‌ دهی زیرلایه با رنگ‌پاش، این گروه تحقیقاتی یک لایه پودر سیلیکون را روی آن اسپری کرده و در نهایت زیرلایه را در اتمسفری حاوی استیلن و گاز آمونیاک در دمای ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. با این کار نانوفیبرهای کربنی روی نانوذرات نیکل رشد کرده و محصولی خالص حاوی پوشش سیلیکونی ایجاد می‌شود. این محصول به صورت جنگلی از نانوفیبرهاست که به صورت عمودی روی زیرلایه رشد کرده است. این گروه تحقیقاتی این روش را روی زیرلایه‌های آلومینیوم، مس و تیتانیوم آزمایش کردند.

«مهمت ساراک» از محققان این پروژه می‌گوید: رشد نانوفیبرهای کربنی روی زیرلایه منجر به محصولی رسانا می‌شود که از آن می‌توان در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

رشد نانولوله‌ها از طریق رسوب شیمیایی از فاز بخار تقویت شده با پلاسما (PECVD) انجام می‌شود که قبل از آن نانوذرات نیکل روی زیرلایه‌هایی از جنس سیلیسیم، آلومینیوم، مس و تیتانیوم قرار داده می‌شود. توزیع و مورفولوژی محصول نهایی را می‌توان با کنترل پارامترهای رنگ‌پاش تعیین کرد، در واقع نحوه توزیع نانوذرات کاتالیستی تاثیر زیادی روی محصول نهایی دارد. در صورت افزودن میکروذرات سیلیس به راکتور، محصول نهایی با سیلیس پوشش‌دهی می‌شود که این کار موجب افزایش استحکام مکانیکی نانوفیبرهای کربنی می‌شود. از این روش می‌توان برای تولید مواد تشکیل دهنده باتری‌های یون لیتیم استفاده کرد.

 


برچسب‌ها: نانو لوله‌های کربنی, نانو لوله‌, رنگ‌پاش
 
تاریخ : یکشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۴ | 19:45 | نویسنده : هادی کسائی | نظر بدهید

محققان دانشگاه ایندیا موفق به ساخت حسگر میکرو RNA بسیار حساس شده‌اند که از آن می‌توان برای درمان بیماری‌ها استفاده کرد. این حسگر پتانسیل‌های بالایی در شناسایی و درمان بیماری‌هایی همچون سرطان پانکراس دارد.

استفاده از نانو ذرات طلا برای تشخیص سرطانی که دیر شناسایی می‌شود


این نانو حسگر قادر است سطح قطرات زیست مواد مرتبط با بیماری سرطان پانکراس را تشخیص دهد.  میکرو RNA ها مولکول‌های بسیار کوچکی هستند که وظیفه مدیریت تولید مولکول‌های RNA می‌توانند در تشخیص بیماری نقش مهمی ایفا کنند.

راجش سردار از مدیران این پروژه می‌گوید: ما از مفاهیم پایه فناوری نانو در طراحی این حسگر برای شناسایی و اندازه گیری زیست مولکول‌های بزرگ در غلظت های کم استفاده کردیم.

نتایج این پروژه دستاورد بزرگی در حوزه ی سرطان پانکراس است چراکه برخی بیماران سال‌ها مبتلا به این سرطان بوده در حالی که از وجود این بیماری بی‌خبر هستند.

تشخیص زودهنگام سرطان پانکراس، می‌تواند در کنار جراحی شانس زنده ماندن پنج ساله‌ی بیمار را ۴۰ درصد افزایش دهد. تشخیص سرطان پانکراس معمولا بسیار دیر شناسایی شده و معمولا در مدت زمان کمتر از یک سال بیمار را به کام مرگ می‌کشد.

 


برچسب‌ها: نانو ذرات طلا, نانو ذرات, طلا, سرطان
 
تاریخ : یکشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۴ | 19:38 | نویسنده : هادی کسائی | نظر بدهید

 

شرکت گرافن تری‌دی‌لب اخیرا محصولی به بازار عرضه کرده است. این محصول یک فوم گرافنی بوده که از رسانایی و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است.

عرضه فوم گرافنی


شرکت گرافن تری‌دی‌لب (Graphene 3D) اخیرا یک فوم گرافنی را به بازار عرضه کرده است که دارای چند لایه مختلف بوده و از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. این ماده دارای ساخته سه بعدی و منعطف است. در تولید این فوم گرافنی از کامپوزیت الاستومر رسانا نیز استفاده شده است.

النا پلیاکوفا از مدیران شرکت تری‌لب می‌گوید: « ما قابلیت تولید فوم گرافنی را بدست آورده‌ایم و در حال حاضر فوم‌هایی با اشکال و ابعاد مختلف ساخته‌ایم. این محصول به دلیل انعطاف‌پذیری که دارد می‌تواند نظر بسیاری از تولیدکنندگان را در صنعت به خود جلب کند. معمولا شرکت‌ها به ترکیبات انعطاف‌پذیر با هدایت الکتریکی بالا علاقه‌مند هستند.»

این محصولات تمام ویژگی‌های منحصر به فرد یک فوم گرافنی نظیر هدایت الکتریکی بالا و انعطاف‌پذیری را داراست. این محصول به دلیل تخلخلی که دارد بسیار سبک است.

دانیل استولیاروف از مدیران این شرکت می‌گوید: « فوم گرافنی گزینه بسیار مناسب برای تولید الکترود باتری یون لیتیم است. الکترونیک قابل پوشیدن یکی از حوزه‌های جذاب در صنعت الکترونیک است. در این حوزه باید محصولات رسانا و منعطف باشند که این فوم از این ویژگی‌ها برخوردار است. ما معتقدیم که این محصول دارای آینده درخشانی در نسل جدید حافظه‌ها و کاتالیست‌ها بوده و از آن می‌توان در ساخت محصولات حسگری و ادوات صوتی استفاده کرد.

این محصول ار طریق سوپرمارکت گرافن Graphene Supermarket® قابل تهیه است.

 


برچسب‌ها: فوم گرافنی, فوم, گرافنی
 
تاریخ : یکشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۴ | 19:33 | نویسنده : هادی کسائی | نظر بدهید


محققان انگلیسی با همکاری همتایان خود در ترکیه موفق به ارائه روشی ارزان قیمت برای تولید گرافن شدند. این روش صد برابر ارزان‌تر از روش‌های مبتنی بر CVD برای تولید گرافن است.

کاهش ۱۰۰ برابری هزینه تولید گرافن با روش CVD


به گزارش سرویس فناوری ایسنا، گرافن ماده‌ای جادویی است که از گرافیت به دست می‌آید. این ماده انعطاف‌پذیر بوده و از فولاد مستحکم‌تر است. با این وجود هنوز محدودیت‌های زیادی در مسیر تجاری‌سازی گرافن وجود دارد. یکی از بزرگترین چالش‌ها در مسیر تجاری‌سازی این ماده، هزینه بالای تولید گرافن است. اگر بتوان این ماده را با هزینه پایین تولید کرد مسیر استفاده از این گرافن در حوزه‌های مختلف هموار می‌شود.

اخیراً محققان دانشگاه گلاسکو روشی جدید برای تولید ورق‌های بزرگ گرافنی ارائه کردند. در این روش که از مس برای تولید گرافن استفاده شده‌ است، محققان نشان دادند که می‌توان گرافن را صد مرتبه ارزان‌تر از روش‌های رایج به دست آورد.

گرافن معمولاً با روش لایه‌ نشانی شیمیایی از فاز بخار ساخته می‌شود. این گروه تحقیقاتی از روشی مشابه CVD برای این کار استفاده کردند و موفق به ایجاد گرافن با کیفیت بالا روی فویل‌های مس شدند. از آنجایی که مس مورد استفاده در این پروژه بسیار صاف است، محصول نهایی تولید شده نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.

نتایج آزمایش‌های انجام شده روی این گرافن نشان داد که خواص الکتریکی و نوری آن بهبود یافته است. داهیا از محققان این پروژه می‌گوید: « مس تجاری در دسترس که در این فرآیند استفاده کردیم یک دلار در هر متر مربع قیمت دارد که در مقابل نمونه‌های رایجی که با قیمت ۱۱۵ دلار برای تولید گرافن استفاده می‌شود، بسیار ارزان‌تر است. در این فرآیند ما با هزینه کم، گرافن با کیفیت بالا تولید کردیم و این ماده را به استفاده تجاری یک گام نزدیک‌تر کردیم. حوزه کاری من پوست سنتز شده‌ است که گرافن می‌تواند ماده‌ای مناسب برای ساخت سطوح رسانا و انعطاف‌پذیر باشد.»

این پروژه با همکاری محققانی از دانشگاه بیلکنت ترکیه انجام شده‌ و نتایج آن در قالب مقاله‌ای با عنوان Synthesis of Large Area Graphene for High Performance in Flexible Optoelectronic Devices در نشریه Scientific Reports منتشر شده‌ است.

 


برچسب‌ها: گرافن, هزینه تولید گرافن, تولید گرافن
 
تاریخ : یکشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۴ | 19:29 | نویسنده : هادی کسائی | نظر بدهید

 

واکس به صورت عمومی به ماده‌ای گفته می‌شود که بر روی جسمی مالیده شود به طور مثال واکس کفش ماده‌ای است که روی کفش برای ایجاد لایه‌ای شفاف و محافظت از نخ‌های آن مالیده می‌شود.


انواع مختلفی از واکس برای مصارف مختلف وجود دارد:
واکس چرم برای براق کردن سطوح چرمی، واکس بدنه خودرو برای براق کردن بدنه خودرو، واکس مو برای حالت دادن و براق کردن موی سر و غیره…
معمولاً واکس ماده‌ای کرم مانند است که برای براق کردن سطح مواد مختلف استفاده می‌شود. امروزه جهت ایجاد رفاه دستگاه‌هایی جهت واکس کفش ایجاد شده‌است که به آن دستگاه براق کننده کفش می‌گویند که به وسیله یک یا دو برس که به صورت افق قرار دارند رویه و کناره‌های کفش را تمیز می‌نماید.
طرز تهیه واکس کفش:
فرمول شماره یک :
موم کارنوبا ۱۰ کیلو – موم زرد ۳ کیلو- استآرین ۱ کیلو – اسید اولئیک ۱ کیلو- روغن تربانتین ۴۵ کیلو – مرکب عاج(عاج سیاه) ۴ کیلو- رنگ مشکی قابل حل در روغن ۵/۰ کیلو
موم کارنوبا، موم زرد و استآرین را ذوب کنید. رنگ مشکی را با اسید اولئیک مخلوط و به تدریج تربانتین و عاج سیاه را اضافه نمائید، سپس دو قسمت را مخلوط کنید.
فرمول شماره دو :
موم زرد ۱۸ کیلو – روغن تربانتین ۴۰ کیلو- صابون ۲ کیلو- آب ۴۰ لیتر- رنگ مشکی یا قهوه‌ای قابل حل در روغن به مقدار کافی
ابتدا موم را با حرارت ملایم ذوب و روغن تربانتین را به آن اضافه کنید. سپس محلول داغ آب و صابون را در مقادیر کم به محلول وارد نموده و مرتباً بهم بزنید و در پایان رنگ مورد نظر را بیفزائید.

واکس


فرمول شماره سه «واکس بدون رنگ برای نگاهداری چرم» :
موم کارنوبا ۱۰۰ گرم – موم زرد ۴۰۰ گرم- روغن تربانتین ۴ لیتر- کربنات پتاسیم ۷۵ گرم-آب جوش ۶۰۰ گرم
مومها را ذوب نموده و به محلول جوشان کربنات پتاسیم اضافه کنید، بهم بزنید و از روی آتش برداری، سپس هموزن آن آب جوش اضافه نموده، مرتباً بهم بزنید، آنگاه به تدریج روغن تربانتین را در محلول وارد کنید.
فرمول شماره چهار :
موم زرد ۲ کیلو – تربانتین ۴ لیتر- آب ۱۲ لیتر – کربنات پتاسیم ۶۰ گرم- رنگ قهوه‌ای ۶۰ گرم – پودر صابون ۲ کیلو
آب، صابون، کربنات پتاسیم و رنگ را توأماً به جوش برسانید و روی موم مذاب بریزید و مجموع را در حرارت ۹۰ درجه سانتیگراد در تربانتین اضافه کنید و خوب بهم بزنید.
دربارهٔ روغن تربانتین:
برای تهیه واکس کفش ابتدا باید حلال مناسب انتخاب شود. سابقاً از حلال نیتروبنزن برای این منظور استفاده می‌شد اما به علت تأثیر نامطلوبی که بر روی چرم به جا می گذارد استعمال آن بعدها متروک گردید. امروزه از روغن تربانتین به عنوان حلال استفاده می‌شود، اما در بعضی موارد به علت گرانی این روغن به جای آن پارافین مایع یا نفت به کار می‌برند که البته از مرغوبیت واکس خواهد کاست. در انتخاب ماده حلال باید شرایط زیر رعایت شود:

  1. درجه جوش آن باید نزدیک به درجه جوش تربانتین باشد.
  2. قابلیت تبخیر آن چنانچه زیاد باشد با چند بار باز و بسته شدن سرپوش قوطی واکس، محتوای آن خشک و غیر قابل استفاده می‌شود و چنانچه قابلیت تبخیر آن کم باشد به هنگام واکس زدن موجب تأخیر عمل شده و از براق شدن چرم جلوگیری می‌کند. بنابراین قابلیت تبخیر این ماده باید متناسب با زمان لازم باشد به طوری که عیبهای فوق ظاهر نشود.
  3. قابلیت حل آن برای سایر مواد لازم در ساخت واکس و حفظ این مواد در درجات حرارت مختلف علاوه بر مواد فوق باید روغن مناسبی در واکسها به کار رود که جایگزین چربی طبیعی چرم باشد و در حفظ آن عمل نماید. برای این منظور معمولاً از استآرین، اولئین، لانولین و پاره‌ای روغنهای نباتی به مقدار مناسب استفاده می‌کنند.
  • محمد محامد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی