فرهنگ و هنر

چه کسانی برای نخستین بار بیش از 2 هفته در فضا بسر بردند؟

چه کسانی برای نخستین بار بیش از 2 هفته در فضا بسر بردند؟
 

«اندریان نیکلایف» و «ویتالی سواستیانف» کیهان نوردان «سایوز-9» نخستین کیهان نوردانی بودند که بیش از 2 هفته در فضا زندگی کردند. سایوز 9-روز 1 ژوئن 1970 راهی مدار زمین شد این نخستین پرتاب شبانه ناو سرنشین دار در شوروی بود. پس از استقرار در مدار، کیهان نوردان برنامه سفر طولانی خود را در آغاز کردند. آنها هر روز بررسی های پزشکی، زیست شناسی، نظارت و عکسبرداری از خشکی ها و آب های زمین، هم چنین ابرها را صورت می دادند. برای جلوگیری از تأثیرات منفی بی وزنی بر روی ارگانیزم بدن کیهان نوردان، برای آنها تمرین های ورزشی مخصوصی پیش بینی شده بود.
کیهان نوردان، سایوز-9 نه تنها بررسی های علمی را صورت می دادند بلکه روش های زندگی طولانی مدت وحل مشکلات در فضا را می آموختند.
در 16 ژوئن یعنی پانزدهمین شبانه روز پرواز، کیهان نوردان سایوز-7 رکورد جدیدی در اقامت فضایی بوجود آورند و مدت پرواز آنها از فضانوردان آمریکایی در جمینی -7 بیشتر شد.
در 19 ژوئن یعنی هجدهمین شبانه روز پرواز، در دور 287، کیهان نوردان برنامه پرواز را به طور کامل اجرا کرده و به زمین بازگشتند. کیهان نوردان بعد از این پرواز رکوردشکن، از نظر پزشکی وضعیت نامساعدی داشتند. مساحت قلب آنها 12 درصد کاهش پیدا کرده بود و از نظر حجم 20 درصد. دور ران آنها 7/5 سانتیمتر کم شده بود. در ماهیچه های خود دردی شدیدی احساس می کردند. حدود یک هفته نمی توانستند بایستند و یا به طور مستقل راه بروند.
بر اساس نتایج به دست آمده در این پرواز، یک مجموعه وسایل پیشگیری پزشکی طراحی و ساخته شد. به طور مثال میدان دور دوار، دوچرخه ثابت، لباس های ویژه به نام پنگوئن، دستگاه خلاء چیبیس و غیره که ایستگاه های فضایی شوروی به این وسایل مجهز بودند. این دستگاه ها بعدها در عمل کارآیی مفید خود را نشان دادند
 

راز تشکیل ستارگان سنگین

سالیان درازی است که منجمان درپی کشف راز چگونگی شکل گیری ستارگان هستند.
سالهاست دانشمندان دریافته‌اند ستارگان زمانی شکل می‌گیرند که ماده میان ستاره ای درون ابرهایی بزرگ از مولکول‌های هیدروژن دستخوش رمبش گرانشی می‌شود. در این بین ستارگان سنگینی که جرمشان تا 120 برابر خورشید نیز می‌رسد باعث ایجاد تابش و بادهای ستاره‌ای بسیار قوی می‌شوند. اما این ستارگان چگونه می‌توانند ابرهای گاز و غباری که ضامن رشد آنهاست را بدون پرتاب به بیرون حفظ و نگهداری کنند؟ اکنون به نظر می‌رسد این مشکل نسبت به قبل تا حد قابل قبولی حل شده باشد.
یک تحقیق جدید منتشر شده در "مجله علم" نشان می‌دهد که رشد یک ستاره سنگین می‌تواند با همراهی فشار تابشی رو به بیرون که نیروی گرانشی را مجبور به حرکت دادن مواد به سمت هسته می‌کند همراه باشد.
«مارک کرومهولز»، نویسنده اصلی مقاله فوق و استادیار نجوم و اخترفیزیک در دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که یافته‌های جدید همچنین می تواند توضیح دهد که چرا ستارگان سنگین تمایل دارند تا در سیستم های دوتایی یا چندتایی ظاهر شوند.
فشار تابشی نیرویی است که توسط تابش الکترومغناطیسی به سطوحی که با آنها برخورد می‌کند وارد می‌شود. این فشار برای نور معمولی ناچیز و قابل چشم پوشی است اما برای درون ستارگان به دلیل شدت تابش در آن ناحیه بسیار زیاد و قابل توجه است. در ستارگان سنگین فشار تابشی نیروی غالبی است که با گرانش مقابله می‌کند تا از رمبش اضافی ستاره جلوگیری کند.
به گفته کرومهولز :"وقتی فشار تابشی را از یک ستاره سنگین به گاز میان ستاره‌ای اطراف آن (که نسبت به گاز درونی ستاره بسیار تیره تر است-) اعمال می‌کنید، بایستی توده گاز را منبسط و یا حتی منفجر کند." بررسی های پیشین نشان می‌دادند که فشار تابشی، مواد خام تشکیل دهنده ستاره را پیش از آنکه یک ستاره بتواند بیش از 20 برابر خورشید بزرگ شود به بیرون پرتاب می کند.
این تیم پژوهشی پس از چندین سال بررسی و پژوهش بر روی کدهای رایانه‌ای پیچیده و مختلط، موفق به ساخت نرم‌افزاری شدند که قادر است یک شبیه سازی سه بعدی از رمبش یک ابر عظیم از گاز میان ستاره‌ای که ستاره‌ای سنگین را خلق می‌کند ارائه دهد. اما این شبیه سازی چنان پیچیده است که پردازش کامپیوتری آن چندین ماه طول می‌کشد.
این شبیه سازی نشان داد زمانی که گاز و غبار به سمت هسته در حال رشد یک ستاره سنگین می‌رمبد، ناپایداری های ناشی از تقابل فشار تابشی رو به بیرون و گرانش جانب به مرکز، باعث ایجاد مجراهایی می‌شوند که تابش از سراسر سحابی به فضای میان ستاره‌ای منتشر می‌شود، در حالی که گاز به رمبش رو به مرکز خود از طریق مجراهایی دیگر ادامه می‌دهد. این نشان می‌دهد که نیاز به هیچ مکانیزم خارجی نیست و ستارگان سنگین می‌توانند از طریق فرایند برافزایشی شکل بگیرند، مانند آنچه در ستارگان کم جرم رخ می دهد.
چرخش یک ابر گازی هنگامی که در حال رمبش است منجر به شکل گیری دیسکی از ماده می شود که پیش ستاره در حال رشد را تغذیه می‌کند. این دیسک از نظر گرانشی ناپایدار است و باعث تجمع و شکل‌گیری یک سری از ستاره‌های ثانویه کوچک می‌شود که با برخورد با پیش ستاره مرکزی منهدم و نابود می شوند.
 

مادر م دوستت دارم

 

 

مادر عزیزم به خاطر تمام مهربانیهایی که در حق من کردی و به من بال و پر دادی و مرا بالنده کردی و با سوختن خود عشق و شور در وجودم روشن کردی با همه وجودم و با تک تک سلولهایم دوستت دارم
مادرم هستی من ز هستی توست تا هستم و هستی دارمت دوست !

 

20 نکته مهم در مطالعه

به هنگام خستگی ، گرسنگی و خواب آلودگی از مطالعه کردن جداً اجتناب کنید زیرا این شرایط اصلاً برای مطالعه مفید و موثر نیست بنابراین در ایام امتحانات هنگامی که از خواب و استراحتتان کم می کنید تا بیشتر بخوانید میزان مطالعه مفید و موثر شما سیر نزولی می پیماید و نتیجه بدست آمده هر چند ممکن است شما را راضی کند اما کاملاً سطحی و گذرا بوده و به سرعت به فراموشی منتهی می شود.
وقتی احساس می کنید که خسته یا خواب آلوده هستید ، خود را مجبور به مطالعه نکنید . از مطالعه دست بکشید و برای مدتی استراحت کنید . در این هنگام به مطالعه مطالب ساده تر ، مطالب غیر درسی و هر کار یا چیز دیگر که باعث رفع خستگی تان می شود بپردازید . در حالت خستگی و خواب آلودگی ، از مطالعه کردن ، چیزی جز اتلاف وقت عایدتان نمی شود
 
ادامه نوشته

اوج ازخودگذشتگی و همزاد پنداری!!!

ذهن من که نمیگنجه!! یعنی فکر نمی کنم من تو هیچ تاریخی از عمرم یه همچین چیزی رو در مورد خودم تجربه کنم!!!

 

 

 

جوکی فول آو نکته!

مامانه به بچه هه میگه میدونم شیطون گولت زد موهای خواهرتو کشیدی!

 

بچه هه میگه آره

ولی لگدی که زدم تو شیکمش ابتکار خودم بود

 

خسوف و کسوف

 

خسوف: خسوف یا ماه گرفتگی عبارت است از تاریک شدن قسمتی یا تمام قرص ماه به علت افتادن سایه کره زمین بروی ماه، این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ماه در حات بدر بوده و یا به عبارت دیگر ماه و خورشید در حالت مقابله باشند البته این شرط کافی نیست زیرا اگر سطح مدار ماه به دور زمین وسطح مدار شزمین به دور خورشید بر هم منطبق بودند لازم می‌آمد که در هر مقابله یکبار خسوف رخ دهد ولی این دو سطح بر هم منطبق نیستند بلکه پنج درجه وهشت دقیقه نسبت به هم مایل هستند. به همین علت عرض ماه در یک دوره گردش انتقالی به دور زمین بین پنج درجه وهشت دقیقه شمالی و جنوبی تغییر نموده ولی در عقدتین یا نقاط اعتدالین صفر می‌شود. بنابراین موقعی که ماه و خورشید در مقابله بوده و ضمناً ماه در حال عبور از یکی از نقاط اعتدالین یا عقوتین باشد خسوف یا گرفتگی ماه صورت می‌پذیرد. از آنجا که مقطع عرضی سایه زمین در مسافت ماه دوبار بزرگتر از قطر ماه است مدت یک خسوف کامل از دو ساعت تجاوز نمی‌نماید. رؤیت خسوف در مکانی رویت پذیر است که ماه و مخروط سایه، بالای افق مکان و آفتاب در پایین افق همان مکان قرار گرفته باشد. به همین جهت همیشه خوف در شب قابل رویت است و در روز خسوف واقع نمی‌شود

اگر در شکل O..... را مرکز زمین فرض ‌کنیم سطح مدار ماه از مرکز زمین عبور می‌کند علاوه بر این تغییرات مدار انتقالی ماه به دور زمین نسبت به سطح AA  حدود 5و8 دقیقه شمالی و جنوبی بوده و دایرة‌البروج را در دو نقطهk و ? قطع می‌نماید این دو نقطه به نام عقدتین ماه موسوم است نقطه k را که ماه از آن می‌گذرد و وارد نیمکره شرقی می‌شود. بنام عقده رأس می‌خوانند و نقطه kرا که ماه پس از عبور از آن وارد نیمکره غربی می‌گردد عقده ذنب گویند چون این دو نقطه با نقطه اعتدالین مدار گردش زمین به دور آفتاب شبیه هستند بنام نقاط اعتدالین ماه نیز خوانده می‌شوند.

کسوف : یا گرفتگی خورشید زمانی اتفاق می‌افتد که ماه و خورشید در حالت مقارنه بوده و یا به عبارت دیگر ماه بین زمین و خورشید قرار گیرد. در چنین حالتی مخروط سایه بوسیله کره ماه تشکیل می‌گردد. اگر راصدی روی کره زمین داخل این مخروط سایه باشد به طور کلی خورشید را نخواهد دید و کسوف کلی است و اگر شخص راصد در منطقه مقابل به رأس مخروط سایه قرار گرفته باشد قسمتی از خورشید را به صورت حلقه نورانی خواهید دید که آن را کسوف حلقوی و در صورتی که ناظر در منطقه نیم سایه قرار داشته باشد قسمتی از خورشید را به صورت هلالی مشاهده خواهد کرد که به آن کسوف جزئی گویند.

 

درس عشق ورزی

 

نگاهت به دوردست ها خیره شده است. می دانم که از روزگار درس های بزرگی را آموخته ای. وقتی به دنبال گرمی نگاهت هستم، بی قرار می شوم. درست مثل آن سال هایی که با بی قراری هایم، نگاهت را می خواستم. حالا اما همه چیز تغییر کرده است، من بزرگ شده ام و تو آنقدر صبورانه در جاده زندگی پیش رفته ای که در آن دوردست ها قدم می گذاری. نگاهم را به تو می دوزم، می خواهم با تمام وجود نگاهت را از آن خود کنم، اما تو انگار به افقی زیباتر چشم دوخته ای. افقی که جز عشق و محبت به خدا در آسمان آن پیدا نمی شود.
مادر! خوشحالم که عشق به پروردگار، عشق به مظهر زیبایی ها، بر وجودت سایه افکنده است و من از آن نگاه زیبا درس های بزرگی می گیرم، مادر!دوستت دارم که دوست داشتن به یگانه خالق هستی را در من به وجود آوردی. اطمینان داشته باش که بزرگترین درس از کتاب عشق ورزی را از یاد نخواهم برد.

 

چند نکتۀ جالب


اسم تمام قاره‌ها با همان حرفی که آغاز شده است پایان می‌یابد.

مقاوم‌ترین ماهیچه در بدن، زبان است.

کلمه «ماشین‌تحریر» (TYPEWRITER) طولانی‌ترین کلمه‌ای است که می‌توان با استفاده از حروف تنها یک ردیف کیبورد ساخت.


محال است که آرنج‌تان را بلیسید.

جلیقه ضد گلوله، ضد آتش، برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلوی اتومبیل و چاپگرهای لیزری توسط زنان اختراع شدند.

پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند.

نظیر اثرانگشت، اثر زبان هر شخص نیز متفاوت است.

اکثر افراد در کمتر از 7 دقیقه خوابشان می‌برد!

56% افرادی که دست چپ هستند، تایپیستند.

غیر ممکن است که بتوانی با چشمان باز، عطسه کنی!

ما در طول زندگی‌مان، 18 کیلو پوست می‌اندازیم.

یکی از شگفتی‌های ریاضی این است‌ که وقتی عدد 111111111 را در خودش ضرب کنی، جواب خواهد شد؛ 12345678987654321

«Dreamt» تنها کلمه‌ایست که در زبان انگلیسی با mt تمام می‌شود!!

تنها لغتی که در انگلیسی با تمام اصوات، پشت سر هم ادا می‌شود «subcontinental» می‌باشد.

لئو‌ناردو داوینچی می‌توانسته با یک دستش بنویسد و با دست دیگرش نقاشی کند!

فاصله بین مچ دست تا آرنج برابر با طول کف پا است.

از دست دادن تنها 1% از آب بدن موجب تشنگی می شود.

زنان دو برابر مردان چشمک می زنند.

خورشید ۳۳۰۳۳۰ مرتبه بزرگتر از زمین است!

حرف E بیشتر از تمام حروف انگلیسی، در کلمات بکار می‌رود در حالیکه حرف Q کمترین کاربرد را دارد!

کوتاهترین جمله کامل در زبان انگلیسی I am است.

هر تکه کاغذ را نمی‌توان بیش از 9 بار تا کرد.

وقتی مگس بر روی یک میله فولادی می‌نشیند، میله فولادی به اندازه دو میلیونیم میلیمتر خم می‌شود.

عدد 2520 را می‌توان بر اعداد 1 تا 10 تقسیم نمود، بدون آن‌که خارج قسمت کسری داشته باشد.

شیشه در ظاهر جامد به نظر می‌رسد ولی در واقع مایعی است که بسیار کند حرکت می‌کند.

در هر ثانیه بیش از 5000 بیلیون بیلیون الکترون به صفحه تلویزیون برخورد می‌کند و تصویری را که شما تماشا می‌کنید، بوجود می‌آورد.

شانس شبیه بودن دو اثر انگشت، یک به 64 میلیارد است.

تنها قسمت بدن که خون ندارد، قرنیۀ چشم است
 

آیا میدانستید

آیا میدانستید که دندانپزشک‌ها توصیه می‌کنند که زمان مسواک زدن، تا 6 قدم از توالت دور شوید تا از ورود ذرات معلقی که بوسیله هوا منتقل می‌شوند، در هنگام شستشوی دهان، جلوگیری شود ؟

آیا میدانستید که ستاره دریایی مغز ندارد ؟

آیا میدانستید که تعداد چینی‌هایی که انگلیسی بلدند، از تعداد آمریکایی‌هایی که انگلیسی بلدند، بیشتر است ؟

آیا میدانستید که شما نمیتوانید با حبس کردن نفستان خودکشی کنید ؟


آیا میدانستید که انسان‌های راست دست به طور میانگین 9 سال بیش از چپ دست‌ها عمر می‌کنند ؟

آیا میدانستید که هیچ کلمه ای در زبان انگلیسی با کلمه month هم قافیه نمی‌شود ؟

آیا میدانستید که مورچه ها بعد از مرگ در اثر سم پاشی به پهلوی راست می‌افتند ؟

آیا میدانستید که هر انسانی در طول زندگی‌اش به طور میانگین 8 عنکبوت را در حال خواب می‌خورد ؟

آیا میدانستید که گربه ماهی بیش از 27000 عضو چشایی دارد ؟

آیا میدانستید که کشتی ملکه الیزابت دوم بابت هر گالون سوختی که می‌سوزاند فقط 1.5 متر حرکت می‌کند ؟

آیا میدانستید که بطور متوسط، مردم آنقدر از عنکبوتها می‌ترسند که نمی‌توانند آن‌ها را بکشند ؟

آیا میدانستید که فندک قبل از کبریت اختراع شد ؟

آیا میدانستید که با هوش ترین زن دنیا ۵ فوق لیسانس دارد و ضریب هوشی او ۲۰۰ است ؟

آیا میدانستید که فرشته ها با سرعت نور حرکت میکنند و زمان بر آنها کند میشود ؟

آیا میدانستید که انسان در سال ۳۰۰۰ قد متوسط ۲ متر و ۱۲۰ سال عمر و پوست قهوه ای خواهد داشت ؟

آیا میدانستید که ضریب هوشی انسان های معمولی بین ۸۵ تا ۱۰۵ است ؟

آیا میدانستید که هر تار موی انسان میتواند تا وزن ۱۰۰ گرم رشد کند ؟

آیا میدانستید که بلندترین موی سر دنیا ۶ متر است ؟

آیا میدانستید که سریعترین عنکبوت دنیا دارای سرعت ۱۶ km در ساعت است که در افریقاست ؟

آیا میدانستید که یک انسان نهایتا میتواند با سرعت ۳۵ km در ساعت بدود ؟

آیا میدانستید که نوعی عنکبوت میتواند ۳۰۰ برابر وزنش را بلند کند ؟

آیا میدانستید که 80 درصد موجودات دنیا را حشرات تشکیل داده‌اند ؟

آیا میدانستید که روباه همه چیز را خاکستری می‌بیند ؟

آیا میدانستید که گربه قادر به تشخیص مزه‌ی شیرینی نیست ؟

آیا میدانستید که تعداد حشرات موجود در ۲/۵کیلومتر (دو و نیم) مربع زمین کشاورزی، از انسان‌های موجود در تمام دنیا بیشتر است ؟

آیا میدانستید که یک گرم سم مار کبری می تواند ۱۵۰ نفر را بکشد ؟

آیا میدانستید که حس چشایی نوعی پروانه‌ی بزرگ ۱۲ هزار برابر دقیق‌تر از انسان است ؟

آیا میدانستید که تنها حیوانی که نمی‌تواند شنا کند، شتر است ؟

آیا میدانستید که لاما که نوعی شتر کوچک بی کوهان است بهنگام عصبانیت بر صورت طرف مقابل، تف می‌اندازد ؟

آیا میدانستید که نوعی کوسه، هر دو هفته یک بار صاحب یک سری دندان جدید می شود. آنها هر ساله بیش از ۲۴ هزار دندان جدید درمی‌آورند ؟

آیا میدانستید که امروزه در جهان ۲۵۰ هزار نوع گیاه گلدار شناسایی شده است ؟

آیا میدانستید که وقتی به خورشید نگاه میکنید صحنه ۸ دقیقه قبل از آن را مشاهده میکنید ؟

آیا میدانستید که مساحت سوراخ اوزون ۲۴ میلیون کیلومتر مربع یا به اندازه آمریکای شمالی است ؟

آیا میدانستید که سالانه ۱.۳ میلیون متر مکعب چوب صرف چوبهای غذا خوری در چین میشود ؟

آیا میدانستید که در طوفان شن کویر بین ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تن شن جابجا میشود ؟

آیا میدانستید که دارچین بسیار کشنده است اگر به صورت وریدی به انسان تزریق شود ؟

آیا میدانستید که فقط یک نفر از یک میلیارد نفر بیش از 116 سال عمر می‌کند ؟

آیا میدانستید که روز تولد شما حداقل با 9 میلیون نفر دیگر یکی است ؟

آیا میدانستید که ماموتها که ۱۰ هزار سال پیش منقرض شدند تا ۶ سالگی شیر مادرشان را میخوردند ؟

آیا میدانستید که لئو‌ناردو داوینچی مخترع قیچی بود، همچنین 10 سال طول کشید تا لبهای مونالیزا را نقاشی کند ؟
 

برج آزادی

 

برج آزادی نماد شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ توسط معمار ایرانی، حسین امانت، با نام برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران طراحی و ساخته‌شد. این برج، پس از انقلاب ۱۳۵۷ به نام «برج آزادی» معروف گردید.

برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده است و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است.

تاریخچه

تاریخچه برج آزادی به سال ۱۳۴۵ هجری شمسی بر می‌گردد. در این سال طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در نهایت طرح مهندس حسین امانت بیست و چهار ساله و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد. عملیات بنا برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ خورشیدی آغاز شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.

            

در جریان انقلاب ایران (۱۳۵۷) اجتماعاتی در این میدان تشکیل می شد و پس از پیروزی انقلاب نیز برنامه استقبال از آیت‌الله خمینی در بازگشت از پاریس به تهران در این میدان انجام شد و نام آن نیز از میدان شهیاد به به میدان آزادی تغییر یافت.

معماری میدان

 

به گفته حسین امانت: «نقوشی که در میدان هست و باغچه ها و گل کاری ها را شکل می دهد، از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان الهام گرفته شده؛ منتها هندسه دایره گنبد تبدیل به بیضی شده است. روابط لگاریتمی جالبی در هندسه و ابعاد گنبد مسجد شیخ لطف الله هست که دانش عمیق ریاضی معماران ایران در دوره های گذشته را نشان می دهد.»

«طرح آب نما و فواره ها هم ملهم از باغ های ایرانی است. همین طور شیب میدان با دقت و به منظور خاصی طراحی شده، حد ارتفاع برج آزادی ۴۵ متر است؛ چون نزدیک فرودگاه مهرآباد قرار گرفته و نمی شود بلندتر از این ساخت. ولی من می خواستم وقتی به بنا نزدیک می شوید به طرف بالا بروید، در حالی که بالا بردن بنا ممکن نبود. ما برای این که مشکل ارتفاع را حل کنیم، یک سرازیری در میدان بوجود آوردیم. یعنی شما از طرف فرودگاه که وارد میدان می شوید به شکل سرازیر به برج نزدیک می شوید و می رسید به آن آب نمای دایره شکل و وقتی به بنا نزدیک می شوید، دوباره بالا می آیید. زمین زیر برج کاملا صاف است. این صافی و آن شیب میدان وقتی به هم می رسند، خط های قوسی جالبی را ایجاد می کنند.»

 

رنگ...

رنگ چیست؟
در سال 1666، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رؤیت تجزیه می‌شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست. آزمایش‌های بعدی نشان داد که با ترکیب نورها می‌توان رنگ‌های مختلف را ایجاد کرد. برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود می‌آورد. رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی می‌گویند. بعضی از رنگ‌ها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی می‌کنند و نور سفید می‌سازند. این رنگ‌ها را نیز رنگ‌های مکمّل می‌نامند.

 

 

                         

      

تاثیرات رنگ‌ها از نظر روان‌شناسی
با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌ها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است.

رنگ‌هایی که در ناحیه آبی طیف قرار دارند، رنگ‌های سرد نامیده می‌شوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند. این رنگ‌ها معمولاً آرامش بخشند امّا گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی‌تفاوتی را به ذهن آورند.

روان‌شناسی رنگ‌ها به عنوان روش درمان
در برخی از فرهنگ‌های قدیمی، از جمله مصری‌ها و چینی‌ها، از رنگ‌ها برای درمان استفاده می‌شده است. این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ شناسی نیز گفته می‌شود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش:

  • از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.
  • از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود.
  • از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می‌شود.
  • از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار استفاده می‌شود.
  • از رنگ نیلی برای تسکین ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود.

اغلب روان‌شناسان به رنگ درمانی به دیده شک و تردید می‌نگرند و می‌گویند که درباره تاثیرات احتمالی رنگ‌ها اغراق شده و رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف، معانی متفاوتی دارند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که در بسیاری از موارد، تاثیرات رنگ‌ها در تغییر حالت افراد، تاثیراتی زودگذر و موقتی بوده است. برای مثال، قراردادن افراد در اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش در آن‌ها به وجود آورد امّا این اثر پس از آن که آن‌ها آرامششان را بازیافتند، به تدریج کاهش خواهد یافت.

روان‌شناسی رنگ‌های مختلف

1- روان‌شناسی رنگ سیاه

  • سیاه تمام نورها در طیف رنگ‌ها را جذب می‌کند.
  • سیاه معمولاً به عنوان نماد ترس یا شیطان مورد استفاده قرار می‌گیرد امّا به عنوان نشانگر قدرت نیز شناخته می‌شود. از رنگ سیاه برای نشان دادن شخصیت‌های خطرناک مثل دراکولا و یا جادوگران استفاده می‌شود.
  • رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ همچنین نشانگر غمگینی، جذابیت جنسی و رسمی بودن است.
  • در مصر قدیم، رنگ سیاه نشانگر زندگی و تولّد دوباره بود.
  • رنگ سیاه معمولاً به دلیل لاغر نشان دادن در نمایش‌های مد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- روان‌شناسی رنگ سفید

  • رنگ سفید، نماد معصومیت و پاکی است.
  • رنگ سفید می‌تواند در انسان احساس فضای بیشتر به وجود آورد.
  • رنگ سفید معمولاً نشانگر سرما، پاکیزگی و آرامش است. اتاقی که کاملاً به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید امَا خالی و سرد است. بیمارستان‌ها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده می‌کنند.

3- روان‌شناسی رنگ قرمز

  • رنگ قرمز، رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است.
  • رنگ قرمز، نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است.
  • رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است.
  • رنگ قرمز، تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است.

4- روان‌شناسی رنگ آبی

  • آبی، رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم و محبوبترین رنگ در بین مردان است.
  • رنگ آبی، احساس آرامش را به ذهن می‌آورد و معمولاً نشانگر صلح، امنیت و نظم است.
  • رنگ آبی، می‌تواند احساس غم، درون‌گرایی یا گوشه‌گیری را در بعضی افراد به وجود آورد.
  • رنگ آبی معمولاً برای دکور دفاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق‌های آبی کارآیی بیشتری دارند.
  • رنگ آبی با وجودی که از محبوبترین رنگ‌هاست امّا یکی از رنگ‌هایی است که کمترین اشتها را بر می‌انگیزد. در برخی از برنامه‌های کاهش وزن توصیه می‌شود که غذای خود را در بشقاب‌های آبی بکشید. رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی درخوراکی‌ها وجود دارد. همچنین رنگ آبی غذا معمولاً به عنوان نشانه فاسد بودن و یا سمّی بودن آن در نظر گرفته می‌شود.
  • رنگ آبی می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن گردد.

5- روان‌شناسی رنگ سبز

  • رنگ سبز، رنگ سردی است که نماد طبیعت است.
  • رنگ سبز، نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی و حسادت است.
  • پژوهشگران دریافته‌اند که رنگ سبز می‌تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد. برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان با قراردادن یک برگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب، می‌توانند مطالب را با سرعت بیشتری از حدّ معمول بخوانند و درک کنند.
  • رنگ سبز، از دیر باز نماد باروری بوده و در قرن پانزدهم برای لباس عروسی به کار می‌رفته است.
  • از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل اثر آرام بخشی آن استفاده می‌شود.
  • رنگ سبز باعث کاهش استرس می‌شود. کسانی که در فضای کاری سبز رنگ کار می‌کنند، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می‌شوند.

6- روان‌شناسی رنگ زرد

  • رنگ زرد، رنگی گرم وشاد است.
  • رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می‌کند، بیشتر از بقیه رنگ‌ها چشم را خسته می‌کند. استفاده از رنگ زرد برای پس زمینه کاغذ یا نمایشگر کامپیوتر می‌تواند باعث چشم درد یا در حالت‌های خاص از دست دادن بینایی گردد.
  • رنگ زرد می‌تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می‌شود اما بیشتر مردم در اتاق‌های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می‌دهند و بچه ها نیز در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر گریه می‌کنند.
  • رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می‌گردد.
  • چون رنگ زرد، از بقیه رنگ‌ها زودتر دیده می‌شود، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

7- روان‌شناسی رنگ ارغوانی

  • رنگ ارغوانی نماد وفاداری و ثروت است.
  • رنگ ارغوانی نشانگر عقل و معنویت است.
  • رنگ ارغوانی خیلی کم در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است به عنوان نشانه مصنوعی یا غیر عادی بودن در نظر گرفته شود.

8- روان‌شناسی رنگ قهوه‌ای

  • رنگ قهوه‌ای، رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینان‌پذیری است.
  • رنگ قهوه‌ای همچنین می‌تواند حس غم و انزوا را به وجود آورد.
  • رنگ قهوه‌ای، حس گرما ، محبت، آسایش و امنیت را به ذهن می‌آورد.
  • رنگ قهوه‌ای معمولاً بیانگر طبیعی بودن، زمینی بودن و متفاوت بودن است اما گاهی می‌تواند نشانگر پیچییدگی نیز باشد.
 

خاطرات من از سفر به استانبول

 تور استانبول

مساحت ۵۷۱۲ کیلو متر مربع حمعیت دوازده میلیون نفر جمعیت بیش شماره بلاک اتومبیل 34 مشهور به شهر هفت تپه در استانبول خدا انسان طبیعت و صنعت چنان جایی را دست به دست هم داده که مشابهش در هیح جای دنیا یافت نمی شود. استانبول شهری است که در ان دنیای غرب با شرق توئم است و تنها شهری است که این دو فرهنگ متضاد با هم ادغام شده این شهر پایتخت غیر رسمی ترکیه می باشد که از صد ها سال بیش مهمانان خود را با زیبایهایش جادو کرده در بیش از نصف فیلم های ترکی موضوع کوچ مردم به این شهر مطرح است . استانبول نزدیکترین فاصله را بین اسیا و اروبا در خود جای داده است.
دیدنیهای شهر استانبول
منطقه سلطان احمد یا به عبارتی (قسطنطنیه) یا کنستانتینو پلیس.یکی ازمراکز قدیمی شهرمیباشد که میراث مشترک  بیزانس ودولت عثمانی رادر خود جای داده - هنگام عبور از پل بغاز از روی تنگه بسفر ( نقطه اتصال اروبا و اسیا ) مجموعه کاخ های توپ کاپی مساجد / سلطان احمد/سلیمانیه/ ینی جامی/ وبنای ایا صوفیا را درخط ساحلی اسکودار یکی از زیباترین مناظر شهر استانبول را مشاهده خواهید کرد .
ازاسکله امین اونو سوار کشتی مشوید و به قسمت اسیایی کادی کوی مبروید در روزهای 3شنبه یکی از بزرگترین بازارمحلی چادری استانبول (سه شنبه بازار) بر پا میشود توصیه میکنیم حتما از این بازار دیدن کنید. میدان تقسیم /بی اوغلو/ یا استقلال جادسی .
یکی از محلات قدیمی شهر استانبول که به سبک معماری اروپایی بنا گردیده. اولین متروی قدیمی بنام تونل در انتهای این خیابان واقع میباشد که با استفاده ازاین تونل دستیابی به بندر کاراکوی ( مرکز تجاری و گمرک قدیم شهر استانبول )به راحتی میسرمیباشد
.از میدان تقسیم با تراموای کلاسیک پس گذر از این جاده به محله و برج گالاتا میرسید این جاده فقط به روی عابرین و تراموا باز میباشد .
در ابتدای سالهای اغازین حمهوری ترکیه بیشتر کنسولگری ها به این خیابان نقل مکان کردند . دراین خیابان موزه دیوان ادبیات مولانا موجود است . ساختمان این موزه متعلق به قرن ۱۸ میلادی است دبیرستان تاریخی گالاتاسارای/کلیسای مشهور سن آنتونیو ،رستورانهای مختلف ،بازار ماهی،بازار رنگارنگ گل و فروشگاهای متعدد عرضه پوشاک با مارکهای مختلف ترک وخارجی واقع شده است . انواع سینما ها و تاتر ها از دیگر فعالیتهاتی هنری موحود در خیابان
استقلال است این خیابان به میدان تقسیم ختم میشود که مرکز و قلب شهر محسوب میشود

دیدنیهایهای اطراف استانبول
در 25 کیلو متری شهر استانبول در ساحل اروپایی دریای سیاه . منطقه ( کیلیوس ) قرار دارد این قسمت دارای پلاز ماسه ایی میباشد ودر تابستان شلوغ وبسیار فعال است. - در سمت اروپایی شهر جنگل ( بلگراد ) با فضای سرسبز وچشمه های آب معدنی فراوان در روزهای تعطیل وتابستان محل پیک نیک اهالی شهر استانبول میباشد- در قسمت آسیایی استانبول تقریبا به فاصله نیم ساعت منطقه (پولونز کوی ) قرار دارد که در قرن 19 مهاجران لهستانی به این منطقه کوچ وساکن شده اند .
این دهکده تماما حال وهوای لهستانی دارد حتی رستورانها در این قسمت غذاهای لهستانی سرویس میدهند ودر تابستان ییلاق مهاجرین اروپای شرقی محسوب میشود. در 70 کیلومتری منطقه آسیایی شهر ساحلی ( شیله ) قرار دارد از قسمت -اوسکودار اتوبوس با طی یک ساعت راه وارد آنجا شده این شهر با هتلهای رستورانهای متنوع یکی از زیبا ترین شهرهای ساحلی استانبول محسوب میشود در ماهای آینده از استانبول به این منطقه خطوط اتوبوسهای دریایی شروع به فعالیت مینماید و دسترسی به این محل و استفاده از پلازهای ان به راحتی میسرر میباشد.
پار ک تفریحی (داریجا) در 38 کیلومتر استانبول واقع میباشد این پارک یکی از باغهای بوتانیک ترکیه محسوب میشود و یکی از باغ وحشهای استانبول است. در این پارک انواع مرغان دریایی که نظیر آن در دنیا یافت نمیشود به چشم میخورد.این محل یکی از تفریگاههای استانبولی هامیباشد.از دیگر دیدنیهای استانبول میتوان شهر بازی سرپوشیده مشهور به تعطیلیا و آکوالند
را نابرد .در داخل استانبول در هر ساعت از روز میتوانید چای باغچه های کنار بنادر محلی استفاده کنید از مشهورترین آنها اورتاکوی و اسکودار را میتوان نام برد.
جزایر دریای مرمر در آبهای استانبول
درقسمت آسیایی و اروپایی استانبول ودر خطوط ساحلی دریای (مرمر) از هرطرف که به دریا نگاه کنید جزایر زیبای ( پرنسس ) به چشم میخورد این چهار جزیره بانامهای– کئنالی آدا–بوئرگازآدا– حئیبلی آدا – و بئیوک آدا- از زیبا ترین مناظر طبییعی دنیا برخوردار است و از محاسن دیگر این جزایر این است که دراین جزیرهها اتومبیل وجود ندارد وتماما اهالی از درشکه برای رفت وآمداستفاده میکنند این شامل توریستها هم میشود .همه ساله از این جزایر هزاران توریست دیدن میکنند . ما هم به شما توصیه مکنیم
.

 

آیا می توانید این متن را به راحتی بخوانید؟!

 

 آیا می توانید این متن را به راحتی بخوانید؟!

این متن جالب را بخوانید تا از نحوه پردازش کلمات در مغز مطلع شوید!


چناچنه به طور رومزره به زبان فارسی صبحت می کیند، خاوهید تواسنت این نوتشه را بخاونید. در داشنگاه کبمریج انگلتسان تقحیقی روی روش خوادنه شدن کملات در مغز اجنام شده است که مخشص می کند که مغز انسان تهناحروف اتبدا و اتنها ی کلمات را پدرازش کرده و کمله را می خاوند. به هیمن دلیل است که با وجود به هم ریتخگی این نوتشه شما تواسنتید آنرا بخاونید

 

دانشمندان ناسا خبر از کشف سیاره ای دادند که به قدری به خورشید نزدیک است که سطح آن بخار می شود و ظاهر

 کشف یک سیاره جدید در نزدیکی خورشید ساعت خبر: 20:8 - تاریخ خبر: 26/04/1389
دانشمندان ناسا خبر از کشف سیاره ای دادند که به قدری به خورشید نزدیک است که سطح آن بخار می شود و ظاهری شبیه به ستاره دنباله دار به این سیاره داده است. 

به گزارش واحد مرکزی خبر بخ نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی ، این سیاره اوسایروس نام دارد و بخشی از منظومه شمسی محسوب نمی شود. 
سیاره اوسایروس صدو پنجاه و سه سال نوری با زمین فاصله دارد. 
این سیاره هر سه و نیم روز یک بار در مدار خورشیدی خود گردش میکند که در این صورت ، سرعت آن حدود بیست و پنج بار بیش از سیاره عطارد است که نزدیکترین سیاره به خورشید محسوب می شود. 
سرعت سیاره کشف شده به حدی است که دمای سطح آن به دوهزار درجه سانتیگراد می رسد.
 
 
 

عکسهای عجیب و غریب ترین ماهی دنیا

برای دیدن

 

عکسهای عجیب و غریب ترین ماهی دنیا

اکسولوتل ، نام عجیب ترین ماهی دنیا که میخندد و دست و پا دارد (عکسها + توضیحات جالب)



 


اکسولوتل عجیب ترین ماهی دنیا که میخندد و دست و پا دارد

ادامه مطلب رو از دست نده 

 
ادامه نوشته

شخصیتتان را می سنجیم !

 تست روانشناسی شخصیت :

این پنج حیوان را به ترتیب اولویت از نظر خودتان مرتب کنید:

ببر– گاو– خوک – اسب – گوسفند

پاسخ تست:

- خوک: میزان علاقه ی شما را به مال و ثروت دنیوی بیان می کند.



- گاو: نشان دهنده ی اهمیت کار و مشغله برای شماست.



- اسب: بیانگر اهمیت خانواده تان است.


- گوسفند: میزان اهمیت شما به عشق و زندگی را نشان می دهد.


- ببر: نشان غرور شماست.

 

 

عسل کی برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت؟

 

عسل یکی از شگفت انگیزترین تولیدات صنعت است. عسل از زمانه خیلی خیلی قدیم هم استفاده می شده است، برای این که تنها راه به دست آوردن شکر بوده است. از عسل، به عنوان دارو هم استفاده می شده است. یا این که برای درست کردن آشامیدنی مخصوصی که نوشابه انگبین نام داشته به کار می رفته است و یا با شراب و یا سایر مشروبات الکلی مخلوط می شده است.
در مصر، عسل حتی برای مومیائی کردن نیز مورد استفاده داشته است و یا در هند قدیم برای نگاهداری میوه ها و یا پختن نان شیرینی های مختلف و سایر غذاها به کار می رفته است. حتی در انجیل و قرآن و بعضی از یادداشت های به جا مانده یونان باستان هم از عسل نام برده شده است. بنابراین تاریخچه مصرف عسل به زمانه خیلی قدیم در تاریخ می رسد.
امروز هم، از عسل، صدها استفاده مختلف می شود، مثلاً به عنوان یک چاشنی شیرین برای پختن بعضی غذاها، میوه ها و شیرینی استفاده می شود. در درست کردن بستنی نیز به کار می رود. مورد استعمال دیگر آن در طب می باشد. و برای تغذیه کودکان نیز تجویز می شود. حتی ورزشکاران برای به دست آوردن نیروی بیشتر عسل می خورند. از اینها گذشته عسل دارای خاصیت ضد عفونی بوده و برای شفا دادن جراحات و زخم ها به کار می رود. بالاخره عسل در چیزهای مختلفی مثل لوسیون دست، سیگار، ضد یخ و حتی ساختن توپ گلف نیز به کار می رود!

 

 

خانقاه

خانقاه اقامتگاه و محل خلوت و عبادت صوفیان است که به فارسى آن‌را خانگاه گفته‌اند. در قرن پنجم هـ.ق و پس از آن، توانگران و نام‌آوران و نیکوکاران به ساخت خانقاه‌ها و توجه به صوفیه مى‌کوشیده‌اند. هر خانقاه شیخى داشته که بر احوال ظاهر و باطن درویشان نظارت مى‌کرده است. به‌جز مقیمان خانقاه، درویشان مسافر نیز مدت محدودى را در خانقاه‌ها به‌سر مى‌برده‌اند. مقیم و مسافر هر یک آداب و قواعد خاصى براى حضور در خانقاه داشته که ذکر آن در کتاب‌هاى اسراسرالتوحید، کشف‌المحجوب و عوارف‌المعارف آمده است.
 
 
 
 

مادر عزیزم

 

 

مادر عزیزم به خاطر تمام مهربانیهایی که در حق من کردی و به من بال و پر دادی و مرا بالنده کردی و با سوختن خود عشق و شور در وجودم روشن کردی با همه وجودم و با تک تک سلولهایم دوستت دارم
مادرم هستی من ز هستی توست تا هستم و هستی دارمت دوست !

 

جالب وخواندنی

ارتباط نام سایت گوگل با ریاضی  


آیا میدانید google به چه معنی است؟ Google از کلمه Googol گرفته شده است. Googol هم اسم مستعار یک عدد است که توسط «میلتون سیروتا» نامگذاری شده است.عدد مذکور «ده به توان صد» است(به بزرگی این عدد دقت کنید)
انتخاب گوگل جنبه شعاری دارد.به این مفهوم که گوگل قصد دارد تا سرویسها و خدمات و اهداف خود را به تمام جهان گسترش دهد.
به عدد «ده به توان ده به توان صد» گوگل پلکس(Googolplex) میگویند.
و به عدد «ده به توان ده به توان ده به توان صد»گوگل دوپلکس

(Googolduplex) میگویند
 

چگونه درس ریاضی ام را مطالعه کنم ؟


حافظه انسان طوری است که پس از چند دقیقه قسمتی از مطالب را فراموش می کند، و بعد از یک شبانه روز فقط رئوس مطالب را به خاطر می آورد. اما اگر در روش های مطالعه خود تجدید نظر کنید، می توانید بر این ضعف ذاتی حافظه غلبه کنید .

       یک خواننده خوب کسی است که تا جایی که ممکن است:                                   

  -نکات اصلی مطلب رابگیرد .                                                                                                       

 در مورد آنچه نویسنده می گوید، فکر کند .
 -                            
فعال باشد نه منفعل .
-                                   
بر روی چیزی که می خواند تمرکز کند .
-                                             
هر چیزی را به آن موضوع مربوط است به خاطر بیاورد .
-                                                      
آنچه را می خواند با زندگی شخصی خود مرتبط کند .

با استفاده از روشهای زیر و تمرین بیشتربه زودی به نتیجه خوبی می رسید:

در مورد موضوعی که قرار است بخوانید فکرکنید: در مورد این موضوع چه می دانم؟ چه چیزی می خواهم یاد بگیرم؟ بعد از خواندن، چه چیزی یاد گرفته ام؟

ابتدا بخشی را که می خواهید بخوانید سریع نگاه کنیدچه مطلبی به نظرتان آشناست؟ چه چیزهایی به نظرتان تازگی دارد؟ درک کلی شما از موضوع چیست؟

۳-این بار مطالب را به دقت بخوانید و از نکات مهم یادداشت بردارید: مسائل ریاضی را بخوانید و حل آن را روی یک برگه بنویسید.نکات و فرمول ها رایادداشت کنید.

-۴ آنچه را که خوانده اید، دوره کنید: یکبار خواندن کافی نیست و به زودی بسیاری از مطالب را فراموش می کنید.بدون آن که به پاسخ مسائل نگاه کنید یکبار دیگر آن ها را روی یک برگه حل کنید تا به اشکالات خود پی ببرید.                                      
 

ای که الفبای زندگی را از سرچشمه نگاهت آموختم

روز معلم، روز تشکر و قدردانیه. روز سپاس ازمعلمای عزیزمونه که برای ما خیلی زحمت

می‏کشند؛ اون‏هایی که تمام وقت خودشون رو برای با سواد کردن ما بچه‏ها، صرف می‏کنن

و با تلاش زیاد، به ما خواندن و نوشتن یاد می‏دن. آرزوی همه معلم‏ها، اینه که ما درس

بخونیم، به شهر علم و دانش وارد بشیم و از صحرای خشک و بی‏آب و علف نادونی

بگذریم...! این‏طوری وقتی بزرگ می‏شیم، آدم موفقی می‏شیم و پیروز و سربلند، زندگی

می‏کنیم و به انسان‏های دیگر هم کمک و خدمت می‏کنیم. ما می‏تونیم با درس خوندنمون،

آرزوی معلم‏های زحمت‏کش رو برآورده کنیم معلم عزیزم روزت مبارک تا اخرین روز عمر

فداکاریت را فراموش نمیکنم دوستت دارم

 

معلم روزت مبارک

 

 

معلم شمع نیست ، معلم خورشیدیست که میسوزد و جهانی را روشن میکند.

معلم از بین نمیرود ، معلم میماند و ماندگار میشود.

معلم اسوه عاشقیست

درود بر خورشید ماندگار عاشقی و گرامیباد روز نور هدایت

معلم روزت مبارک
 

داستان کوتاه

 

روزی شاگرد یه راهب پیر هندو از او خواست که بهش  یه درس به یاد موندنی بده

راهب از شاگردش خواست کیسه نمک رو بیاره پیشش ، بعد یه مشت از اون نمک رو داخل لیوان نیمه پری ریخت و از او خواست اون آب رو سر بکشه .

شاگرد فقط تونست یه جرعه کوچک از آب داخل لیوان رو بخوره ، اونم بزحمت .
استاد پرسید : " مزه اش چطور بود ؟ "
شاگرد پاسخ داد : " بد جوری شور و تنده ، اصلا نمیشه خوردش "
پیر هندو از شاگردش خواست یه مشت نمک برداره و اونو همراهی کنه . رفتند تا رسیدن کنار دریاچه . استاد از او خواست تا نمکها رو داخل دریاچه بریزه ، بعد یه لیوان آب از دریاچه برداشت و داد دست شاگرد و ازش خواست اونو بنوشه . شاگرد براحتی تمام آب داخل لیوان رو سر کشید .
استاد اینبارهم از او مزه آب داخل لیوان رو پرسید. شاگرد پاسخ داد : " کاملا معمولی بود . "


پیر هندو گفت : " رنجها و سختیهائی که انسان در طول زندگی با آنها روبرو میشه همچون یه مشت نمکه و اما این روح و قدرت پذیرش انسانه که هر چه بزرگتر و وسیعتر بشه ، میتونه بار اون همه رنج و اندوه رو براحتی تحمل کنه ، بنابراین سعی کن یه دریا باشی تا یه لیوان آب" 


جمله روز :  ذهن انسان احمق مانند مردمک چشم است!!! هر چقدر بیشتر نور بتابانی .....تنگ تر می شود!!!

 

 

خنده دارترین قوانین جهان

۱/ جویدن آدامس در سنگاپور ممنوع است.
 
۲/ تقلب کردن در مدارس بنگلادش غیر قانونی است و افراد بالای ۱۵ برای تقلب به زندان فرستاده می شوند.
 
3/ مشاهده فیلم های کاراته ای تا سال ۷۹ در عراق ممنوع بود.
 
4/ در ایسلند زمانی داشتن سگ خانگی ممنوع بود.
 
5/ در آریزونای آمریکا، کشتن و شکار شتر ممنوع است.
 
6/ در تایلند همه سینما رو مجبورند هنگام پخش سرود ملی قبل از شروع فیلم قیام کنند.
 
7/ در دانمارک روشن کردن ماشین قبل از چک کردن اینکه بچه ای زیر آن خوابیده است یا نه، ممنوع است.
 
8/ در سال ۱۸۸۸ در بریتانیا قانونی تصویب شده که دوچرخه سواران را موظف می کرد تا زمان رد شدن ماشین از کنارشان، زنگ دوچرخه هایشان را بطور پیوسته به صدا درآورند.
 
9/ در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی نوشیدن قهوه در ترکیه ممنوع بود و اگر کسی در حین خوردن قهوه دستگیر می شدن، به اعدام محکوم می شد.
 
10/ تا سال ۱۹۸۴، بلژیکی ها مجبور بودند نام فرزندشان را از یک لیست ۱۵۰۰ نفری در روزهای ناپلئون بطور رندوم انتخاب کنند.
 
11/ در برمه دسترسی به اینترنت غیر قانونی است. اگر فردی با اتهام داشتن مودم دستگیر شود، به زندان محکوم می شود.
 
12/ اتریش اولین کشوری بود که مجازات مرگ را در سال ۱۷۸۷ حذف کرد.
 
13/ در انگلستان، سر لاشه هر نهنگی که پیدا شود متعلق به پادشاه است و دم آن متعلق به ملکه.
 
14/ در فرانسه صدا زدن خوک با نام ناپلئون ممنوع است.
 
15/ در ویکتوریای استرالیا، تنها متخصصان برق اجازه تعویض لامپ برق را دارند.
 
16/ در انگلستان چسباندن برعکس تمبر حاوی عکس ملکه، نشانگر خیانت و پیمان شکنی با سلطنت است.
 
17/ در ورمونت، زنان تنها با اجازه کتبی همسرانشان حق استفاده از دندان مصنوعی را دارند.
 
18/ در واشنگتون، وانمود کردن به داشتن خانواده پولدار ممنوع است.
 
19/ در اوهایو آمریکا, ماهیگیری در زمان مستی ممنوع است.
 
20/ در میامی آمریکا، تقلید کردن رفتار جانواران ممنوع است.
 
21/ زمانی در کشور سوئیس، محکم بستن در خودرو جرم به حساب می آمد.
 
22/ در روآتای ایتالیا، عبور افراد غیر مسیحی از ۲۰ متری کلیسا ممنوع است. اما عبور بزرگراهی از فاصله ۱۵ متری کلیسای آن منطقه موجب دردسر پلیس شده بود، زیرا امکان توقف حودرو ها در آن منطقه بزرگران برای چک کردن مسیحی بودن یا نبودن شان وجود نداشت.
 
23/ در سوئیس داشتن یک پناهگاه برای شهروند الزامی است.
 
24/ در لینوئیس آمریکا دادن سیگار روشن به حیوانات ممنوع است
 

انرژی گرمایی زمین

از زمانی که زمین بوجود آمده، انرژی گرمایی هم در آن وجود داشته است. معادل لاتین انرژی گرمایی "ژئوترمال انرژی است که ازدو جزء "ژئو" به معنی زمین و "ترمال" که معنی حرارت را در دل خود دارد تشکیل شده است.

 

آیا تابه حال پیش آمده که تخم مرخ پخته ای را به دو جزء تقسیم کنید؟

 

انرژی گرمایی زمین

درون تخم مرغ بسیار به آن چه که در درون زمین می بینیم، شبیه است. زرده بسیار شبیه هسته ی زمین است و سفیده ی آن را می توان به جای جبه در نظر گرفت و پوسته بسیار نازک سفید رنگی که تخم مرغ را احاطه کرده و در صورتی که تخم مرغ را پوست بکنیم قابل مشاهده است، همان پوسته زمین خواهد بود.

درست زیر پوسته زمین و بالای جبه، لایه مذابی از صخره های مذاب معدنی است که "ماگما" نامیده می شوند و پوسته زمین روی این لایه "ماگما" شناور است. اما هنگامی که ماگما از طریق آتشفشان ها از پوسته زمین عبور کرده و به سطح می آید آن را گدازه آتشفشانی می نامیم.

 

به ازاء هر 100 متری که ما به هسته ی زمین نزدیک می شویم،دمای زمین در حدود 3 درجه سلسیوس بالا می رود. به بیان دیگر به ازاء هر 328 فوتی که به عمق زمین می رویم، دما 5.4 درجه فارنهایت زیاد می شود. در نتیجه اگر ما حدود 10000 فوت به عمق زمین نزدیک شویم، دما برای جوشاندن آب کافی به نظر خواهد رسید.

 

انرژی گرمایی زمین

در عمق های بسیار زیاد، گاهی آب در تماس با صخره های داغ تبدیل به آب در حال جوش یا بخار آب می شود. این آب داغ می تواند به دمایی بیش از 300 درجه فارنهایت (148 درجه سلسیوس) هم برسد. این دما از دمای آب جوش بسیار بالاتر است (212 درجه فارنهایت یا 100 درجه سانتی گراد) ولی این آب ابداً به بخار تبدیل نمی شود چراکه امکان تماس با هوا را ندارد.

وقتی که این آب جوش از طریق شکاف های زمین به سطح می آید، ما آن را چشمه آب گرم می نامیم. مانند تصویر چشمه آب گرمی که در پارک ملی "یلو استون" در تصویر سمت چپ آمده است.

گاهی هم بصورت بخار گرم به هوا می رود. مانند تصویر آب فشانی که در تصویر زیر قابل مشاهده است

 
ادامه نوشته

با کفش شنا کنید

 

ماهی سنگی

هرگاه سخنی از سم به میان میاید ذهن ما متوجه مار می شود ولی می خواهم در مورد یکی از سمی ترین ماهیهای دریا بگویم این موجود شبیه سنگ دریا می باشد و در لابه لای سنگها در کف دریا زندگی می کند زنده خوار است و ساکن و بی حرکت، طول این ماهی به 26 سانتیمتر می رسد. البته بعضی ها آن را بسیار زشت می دانند.

ماهی سنگی
ماهی سنگی

 

 

 

 

 

 

 ولی از دید من خارق العاده است. این ماهی ها نه تنها ظاهری عجیب دارند، که بر روی بدن آنها خارهای سمی هم  وجود دارد.

ماهی سنگی

* درون خارهای موجود بر بدن این ماهی، غدد ترشح کننده سم وجود دارند. سم تولید شده توسط یک سنگ ماهی بالغ از سم یک مار کبری به مراتب قوی تر است.

ماهی سنگی

* در پشت این ماهی تقریباً 13 خار سمی وجود دارد که باعث می‏شود ماهی‏های دیگر هرگز به فکر خوردن آن نیفتند!!

ماهی سنگی

*بنا بر این بدون کفش شنا نکنید که تماس با این ماهی درد خیلی بدی دارد  و کشنده است.

ماهی سنگی

*بله درست حدس زدید اسم این ماهی، سنگ ماهی است

 

یک نقطه جذاب برای حشرات

 

حشره‏ها

حشرات فراوان‏ترین و متنوع‏ترین جانوران کره زمین هستند. احتمالاً بیش از یک میلیون گونه حشرات وجود دارد که در بیشتر مناطق و زیستگاه‏های دنیا یافت می‏شوند.

حشره‏ها

- حشره‏ها می‏توانند کارهای پیچیده‏ای انجام دهند و معمولاً می‏توانند ساختمان‏های عجیب و غریبی بسازند؛ مثلاً زنبورکوزه‏گر می‏تواند لانه‏اش را از چوب‏های جویده شده یا گل بسازد. زنبور کوزه‏گر لارو حشره‏ها را می‏کشد و آن را برای تغذیه نوزادانش به درون لانه می‏برد.

زنبور

- بسیاری از حشره‏ها فقط شب‏ها بیرون می‏آیند. یک راه مناسب برای مشاهده آنها، آویزان کردن پارچه سفیدی به یک طناب در یک شب تابستان است. برای دیدن حشرات تاباندن نور یک چراغ‏قوه به یک طرف پارچه ضروری است زنبورها، بیدها و سایر حشرات پرنده به سمت نقطه نورانی جلب می‏شوند.

حشره‏ها

بیشتر بدانید

- کوچک‏ترین حشره شناخته شده فقط 2/0 میلی‏متر طول دارد.

- عمر برخی از انواع کوچک حشره‏ها فقط چند ساعت است؛ اما برخی از سوسک‏ها تا چند سال عمر می‏کنند.

سوسک

- یک مورچهمی‏تواند 50 برابر وزن خود را بلند کند.

- بزرگ‏ترین نوع سوسک حمام، 10 سانتی‏متر طول دارد

 

«رمز موفقیت در زندگی»

 

رمز موفقیت در زندگی

هر کس در زندگی خود اهدافی دارد و برای رسیدن به آن شرایطی لازم است. این شرایط شامل شش اساس و پایه اصلی می باشد که با طی کردن هر مرحله سریعتر و موفقتر به اهداف خود می رسیم.

این شش اساس و پایه اصلی شامل:

 1- تعیین هدف معین و ایمان به هدف، 2- ذوق و استعداد، 3- برنامه ریزی و نظم و انضباط، 4- کار و تلاش و استقامت در کار، 5- شور و مشورت و قاطعیت در تصمیم گیری، 6- اعتماد به نفس، تجربه اندوزی از شکست ها می باشد.

الف) تعیین هدف معین و ایمان به هدف:

برای هر سفری مقصدی لازم است، پس برای شروع هر کاری هدفی لازم است. قدم اول تعیین هدفی معین است و شما نباید آن را به اجبار انجام دهید و برای انجام دادن آن نیاز به ذوق علاقه است. پس باید به هدفتان ایمان کامل داشته باشید و مطمئن باشید که کاری را که شروع کرده اید تا آخر طی کرده و به هدفتان می رسید.

ب) ذوق استعداد:

غذای آشپزی که ذوق آشپزی را ندارد، خوش طعم نیست. برای به ثمر رساندن هر کاری نیاز به ذوق و علاقه است و در هر زمینه ای که استعداد دارید ذوق و علاقه نیز دارید. پس می توان گفت شما باید در هدفتان استعداد داشته باشید تا ذوق و علاقه در شما پدید آید.

ج) برنامه ریزی و نظم انضباط:

هر پشت کنکوری ای که در درس خواندن برنامه ریزی ندارد در آزمون سراسری کنکور هیچگاه در رشته دلخواه قبول نمی شود. پس برای رسیدن به هدفتان نیاز به نظم و انضباط داریم. اساسی ترین پای نظم و انضباط برنامه ریزی است. در برنامه ریزی موفق تمام کارهای خود را انجام می دهید و علاوه بر آن به هدفتان رسیدگی می کنید. پس برای برنامه ریزی های درست و منطقی بهتر است از بزرگترها یا مشاورها یا معلم کمک بگیرید.

د) کار تلاش و استقامت در کار:

کارگری که تلاش نمی کند یا در کار خود استقامت ندارد هیچگاه نمی تواند انتظار حقوق و درآمد بالایی داشته باشد. برای رسیدن به هر کاری نیاز به تلاش و کار زیادی است. اگر به اندازه ی کافی در کار و تلاش استقامت داشته باشید نتیجه ی زحمات خود را زودتر می بینید.

هـ) شور و مشورت و قاطعیت در تصمیم گیری:

مدیری که برای پشت سرگذاشتن موانع شرکت خود با مسئولان آن شرکت مشورت می کند و از نظر و فکر همه بهره مند می شود بسیار موفق است اما مدیری که قدرت تصمیم گیری ندارد و دیگران برای او تصمیم می گیرند. دیگر نمی توان او را مدیر و مسئول تصمیم گیری شرکت خطاب کرد. شما نیز مسئول تصمیم گیری های هدف خود هستند. این بسیار طبیعی است که برای رسیدن به هر هدفی موانعی را باید پشت سر گذاشت و باید تصمیم های مهمی را گرفت. بهتر است برای تصمیم از کسانی مانند پدر یا مادر که خیرخواه ما هستند مشورت بگیریم. اما شما نباید اجازه دهید که همه ی کارها را دیگران برای شما انجام دهند. این نشان عدم اعتماد شما به خود شماست. با تصمیم گیری درست اما با مشورت دیگران می توان موفق و سربلند به هدفتان برسید.

ی) اعتماد به نفس و تجربه اندوزی از شکست ها:

پهلوان تختی را که همه می شناسند، او بارها در مسابقات شکست خورده بود اما به خاطر اعتماد به نفس از شکست های خود تجربه کسب کرد و همیشه گفت: (شکست یک پله به سوی موفقیت است.)

اعتماد به نفس یکی از لازمه های یک زندگی موفق است. اگر شما اعتماد به نفس کافی را داشته باشید از هر شکستی که می خورید، تجربه کسب کرده، آن را به فال نیک می گیرید و دوباره به راهتان ادامه می دهید تا به هدفتان برسید.

  • محمد محامد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی